تغذیه در دوران بارداری

یکی از توصیه های دوران بارداری تغذیه مناسب است. کودک عضو رسمی بدن مادر نیست، اما به هر حال چون کودک از خون مادر و غذای او استفاده کرده و پرورش می یابد، باید غذای زن حامله غنی و کامل باشد تا از یک طرف احتیاجات بدن خودش را تأمین کند و نیروی بدنی و تندرستی خودش را از دست ندهد و از طرف دیگر مواد غذایی و مصالح ساختمان و جان کودک را در اختیارش قرار دهد. بنابراین برنامه غذایی یک خانم باردار باید حساب شده و دقیق باشد. مادران می توانند با استفاده از رژیمی که شامل مواد مختلف از منابع زیر باشد احتیاجات خود را برآورده سازند. این منابع شامل:

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد


شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، نان و غلات، سبزیجات و میوه جات و چربی ها هستند. البته در مورد چربی ها مثل انواع روغن ها، کره و خامه و شیرینی جات مثل قند و شکر و مربا باید خاطر نشان ساخت که اگر چه این مواد منبع تأمین کننده انرژی هستند، ولی نبایدد در مصرف آن ها زیاده روی نمود. همچنین برای تأمین پروتئین مورد نیاز، بیشتر از منابع حیوانی( گوشت، شیر، تخم مرغ و ماهی ) استفاده کنید.

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد


نیاز به آهن در دوران بارداری قابل توجه است. لذا برای تأمین نیاز آهن، از ماه چهارم حاملگی به زن باردار قرص آهن تجویز می شود و در صورتیکه مادر دچار کم خونی باشد، یا جثه او بزرگ و یا حاملگی دو قلو داشته باشد، میزان مصرف آهن روزانه را افزایش می دهند. ویتامین c به جذب آهن کمک می کند، پس همراه با غذاهای حاوی آهن؛ بهتر است گوجه فرنگی، لیمو و پرتقال میل کند.

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد


پیشنهاد می شود مادران باردار، روزانه یک لیوان شیر همراه با ۱۰ عدد خرما بخورند، چون ویتامین های فراوانی در این دو جمع است (حتما با هم میل کنند) البته شیر و عسل نیز مطلوب است.

خوردن مویز، به شیرین، گلابی (که اشتهاآور است)، سیب ملس و انار ملس خوب است. نان برشته و خوب با شورباهای ساده و شورباهای زیره ای مصرف کند.

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد


در اینجا به دلیل اهمیت تغذیه مادر، تعدادی از مواد لازم و غذاهایی را که دارای آن مواد می باشند نام می بریم:

آهنلوبیا، باقلا،عدس، گوشت، سیب، انگور، خرما، هویج، توت فرنگی، اسفناج، گلابی، گندم، برگ چغندر، کلم قمری، انار، بادام، موز، بلوط و پسته.

مواد آهکیشیر، ماست، پنیر، حبوبات مثل گندم، میوه ها مثل گلابی، سیب و برگ سبز نباتات و سبزی ها.

کلسیم:شیر، ماست، پنیر، جوانه گندم ، سبزی های خشک، انجیر، بادام، گوشت های مختلف، فندق، زرده تخم مرغ، کاکائو، شیردان، سیرابی، دل، قلوه، سبزی های تازه، کلم، کاهو، ترب، نارنج، لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی.

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی سیسمونی و اسباب بازی بیبی پرو: بررسی لیست سیسمونی نوزاد

منبع : https://babypro.ir/wiki


/ 0 نظر / 112 بازدید